4/5 - 22 Kişi Yorum Yap
44,8 TL
64,0 TL %30
- Teslimat Seçenekleri -
Standart Teslimat : 03 Mart - 08 Mart
Standart Teslimat’ta 125 TL üzeri kargo bedava!

Şarkiyatçılık Kitap Açıklaması


YİRMİNCİ YÜZYILIN en sarsıcı, en etkili kitaplarından biri olan Şarkiyatçılık'ta, "Batı"nın "Doğu"ya bakış tarzını büyük bir zihinsel güçle sorgulamıştır Edward Said:"Şark'ın kurulmuş bir şey olduğunu ileri sürüyorum kitabımda; coğrafi uzamların, bu uzamlara özgü din, kültür ya da ırksal özlere dayanılarak tanımlanabilecek yerli ve kökten 'farklı' sakinleri olduğu düşüncesinin tartışma götürür bir düşünce olduğunu iddia ediyorum. Ama kuşkusuz, 'bizi en iyi biz biliriz' şeklindeki sınırlayıcı düşünceye katılmam da mümkün değil."Şarkiyatçılığın kusurunun, hem düşünsel hem de insani bir kusur olduğu kanısındayım; çünkü Şarkiyatçılık, önce dünyanın bir bölgesini kendine yabancı saymış, sonra ona dair değişmez bir yargı kurmuş, böylece insan deneyimiyle özdeşleşememe, dahası bunun insan deneyimi olduğunu görememe kusurunu işlemiştir. Eğer yirminci yüzyılda yeryüzündeki halkların pek çoğunun yaşadığı genel siyasi ve tarihi bilinç yükselişinden gereğince yararlanabilirsek, Şarkiyatçılığın dünya çapındaki hakimiyeti ve temsil ettiği her şey karşı çıkılabilir hale gelecektir... 'Şark' bir yana bırakılmalıdır. Şarkiyatçılığın bize sunduğu bütün o ırksal, ideolojik, emperyalist klişelerle birlikte. Böylece insan topluluğunu ilerletmeye yönelik genel girişimi, ırksal, etnik ya da ulusal farklılaşmalardan daha önemli sayan araştırmacılar, eleştirmenler, aydınlar ve insanlar çıkacaktır ortaya."Şarkiyat bilgisinin bugün bir anlamı varsa eğer, o da Şarkiyatçılığın, herhangi bir bilgide, herhangi bir yerde, her an ortaya çıkması mümkün bir zaaf konusunda uyarıcı bir örnek oluşturmasıdır. Okuruma Şarkiyatçılığa verilecek yanıtın Garbiyatçılık olmadığını göstermiş olduğumu umuyorum.



Sayfa Sayısı: 416

Baskı Yılı: 2016


Dili: Türkçe
Yayınevi: Metis Yayıncılık

 

Puanlamalar
%76,2
%14,3
%0
%4,8
%4,8
Sen de bu ürün hakkındaki fikirlerini paylaş!
Yorum Yap

18.02.2021

Okumaya Değer

Batının ortadoğu halklarına bakış acısını güzel bir şekilde kaleme almış

14.07.2014

anlaşılması çok zor

nedense tercüme edilmiş kitapları anlayamıyorum. çok zor bir dili var kitabın

02.12.2006

Kitabın Şark´ta okunuşu

Şarkiyatçılık'ı bir kaç yıl önce Berna Ülner´in yetkin çevirisinden okudum; o zamanlar Said´in teşebbüsünün bende hayranlık ile beraber bir çeşit rahatsızlık da yarattığını hatırlıyorum. Görebildiğim kadarıyla kitabın temel sorunu şuydu: Batılıların, daha açık bir deyişle Avrupalıların ve Amerikalıların, Doğu denilen yerler ve orada yaşayan insanlar üzerinde konuşurken ve düşünürken istemsiz bir biçimde bağlı oldukları söylemsel düzeni gözler önüne sermek ve bu devasa sistemin kimi tarihsel aşamalarını ve nasıl üretildiğini çözümlemekti. Yani asıl amaç Batı´da yaşayanların bilinçli bir şekilde uyguladıkları bir iktidarı gözler önüne sermek değil, ama Batılıların ister istemez kendisinden kurtulamadıkları bir tasavvurun, bir çeşit imgenin nasıl oluştuğunu ve değişik söylemsel mekanizmalar içinde nasıl üretildiğini göstermekti. Hemen anlaşılacağı üzere Şarkiyatçılık temelde Batılılar için, Batı´nın içinden yazılmış bir kitaptır, yani Batılıların genel hatlarına uydukları bir söylemsel düzenin tarihsel çözümlemesidir. Said´in çalışmasını esinlendiren felsefi çıkış noktası, kendisinin de açıkladığı gibi, Foucault´nun 60´ların başından beri yürüttüğü araştırmalar oldu.<br>

Şarkiyatçılık´ın Batı´da büyük bir etki yarattığı biliniyor, bu etkinin kimi olumsuz sonuçları da vardır belki de, ama şimdi konumuz bu değil; bana kalırsa kitabın asıl Doğu´daki okunuşu bütün bir politik ve kuramsal/düşünsel konjonktür nedeniyle tehlikeli sonuçlara yol açtı. Said 1995´te yazıp kitabın sonuna koyduğu sonsözde kitabın Doğu´daki okunuşundan duyduğu rahatsızlığı açığa vurur.<br>

Nietszche Şen Bilim´in bir yerlerinde Kant için "o sıradan insanı aptallaştıracak bir yolla sıradan insanın haklılığını göstermeye çalıştı" der; benzer şekilde Said´in kitabının özellikle politik alandaki işlevi de, bir Filistinli´yi -ya da neden olmasın, bir Türk´ü- düşünsel zaafa uğratması muhtemel bir yolla, ona kendi ezilmişliğinden bir çeşit haklılık payı çıkarmasını sağlayacak devasa bir kuramsal donanım sunması oldu. Söz konusu kuramsal tertibat kolay kolay içinden çıkılır gibi değildi; dolayısıyla dünyanın bu tarafında yaşayan çoğu kişi bu tertibatın orasından burasından aksayan yerlerine bakmaya ve onu yeniden düzenlemeye kalkışmaktansa, kitabın o ya da bu tezini daha da kabalaştırarak başkalarına sataşma aracı olarak kullanma yoluna gitti. Bunu yaparken bir de çoğunluğun fark etmediği bir haksızlığa, herkesin düştüğü bir hataya kamu önünde parmak basmanın gururunu yaşıyorlardı: biz Türkiye´de yaşayanların bile zihnine işlenmiş Şarkiyatçı söylemi her yerde deşifre etmek gerçekten de imrenilecek bir tutumdu. Ama bana kalırsa tam da bu hevesten ötürü Said´in girişimi özellikle Doğu´daki takipçilerini bir çeşit kuramsal ve düşünsel zaafa uğrattı. Üzerinde uzun uzun düşünülmesi ve söylemsel dizilerin, ayrışmaların ve kopuşların sabırla takip edilmesi gereken yerde, Said´in takipçileri belli davranışlara kaba etiketler yapıştırmaya başladılar. Şarkiyatçılık belki de bu alanda yapılabilecek çalışmalar için bir başlangıçtı, ama bizim kültürel ortamımızda bir sonsöz gibi okundu. Açıkça söylemek gerekirse karşı karşıya olduğumuz şu anki durum başlı başına bir sorun teşkil ediyor.<br>

Her şeye karşın Said´in teşebbüsüne hayranlık duymamın nedeni şu: Şarkiyatçılık, kuramın hiç de politikadan ve hayattan uzak kendi başına bir tefekkür olmadığını ve bir toplumsal/siyasal konjonktüre müdahale etmek için yapılması gerektiğini göstermiştir. Alanında epey gelişmiş bir kuramsal donanıma sahip olduğunu da teslim etmek gerekir. Kuramsal bir araştırmanın bir hedefinin olması, önüne koyduğu bir sorun etrafında düşünmesi, politikayla ve hayatla yaşamsal bağlantılar içinde olması, onun spekülatif bir doğruluğa sahip olasından bin kere daha önemlidir. Said´in çalışması bunu bir kere daha kanıtlıyor sanırım.

x

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.