Stokta Yok

Ürün geçici olarak temin edilememektedir

Symphony No:2 Albüm Açıklaması

 

Besteci Can Atilla’dan dünya ya takdim bir başyapıt !


Senfoni No:2  “57. Alay – Gelibolu”


Bestelenmiş ilk Çanakkale Şavaşı konulu senfoni  olan “57. Alay – Gelibolu” senfonisi, dünyanın en önemli klasik müzik markalarından Alman  NAXOS  şirketi tarafından yayımlanarak, 3 Şubat 2017 tarihinde dünyada satışa sunuldu.


Besteci Can Atilla’nın 2. Senfonisi olan bu eseri Şef Burak Tüzün yönetimindeki Bilkent Senfoni Orkestrası seslendirdi. Senfonide solist olarak soprano Angela Ahıskal ve Çelist Onur Şenler yer aldı.


4 bölümden oluşan ve 55 dakika uzunluğundaki bu ağıtsal senfoninin Naxos  firması tarafından yayımlanan cd’sinin haricinde, Fransız baskı 180 gr plak formatı ve Bilkent Senfoni Orkestrası salonunda çekilmiş konser kaydından oluşan DVD’si de Mart 2017 tarihinde ülkemizde satışa sunulacak.


CD ve DVD prodüksiyonu Fransız Sesama Production tarafından gerçekleştirilen senfoninin 3. bölümünde  Mustafa Kemal Atatürk’ün hayatını kaybetmiş Anzak askerlerin ailelerine yazmış olduğu emsalsiz sözleri solosoprano tarafından seslendiriliyor:


Bu memleketin toprakları üstünde kanlarını döken kahramanlar! Burada bir dost vatanının toprağındasınız. Huzur ve sükûn içinde uyuyunuz. Sizler, Mehmetçiklerle yan yana, koyun koyunasınız. Uzak diyarlardan evlatlarını harbe gönderen analar! Gözyaşlarımızı dindiriniz! Evlâtlarınız bizim bağrımızdadır. Onlar bu toprakta canlarını verdikten sonra, artık bizim evlâtlarımız olmuşlardır”


Senfoni, 2015 yılında ki İlk seslendirilişinde İstanbul’da düzenlenen Barış  Zirvesi’nde dünyanın 30 Cumhurbaşkanına takdim edilmiş ve büyük beğeni kazanmıştı.


57.Alay’ın tüm kahramanlarına ve Çanakkale Savaşı’nda hayatını kaybetmiş tüm şehitlere adanan ve besteci Can Atilla’nın başyapıtı olan senfoni, dünya klasik müzik tarihinde NAXOS etiketi ile yer alıyor.


 


57. Alay Gelibolu Senfonisi:


Do minor 2. Senfoni, savaş karşısında insanlığın masumiyetinin ve çaresizliğinin anlatıldığı bir savaş senfonisidir. Partisyon,  tamamıyla geç romantik dönem ( late romantic period )  geleneksel komposizyon ve orkestrasyon anlayışı ile bestelenmiştir. Senfoni, Çanakkale Savaşı’nın 100. anma yılı etkinlikleri için yazılan Türkiye Cumhuriyeti’nin ulusal senfonisi ve aynı zamanda klasik senfoni formundaki Gelibolu Savaşı konulu ilk eseri olmuştur. Müzik, savaşta unutulmaz kahramanlıklar gösteren ve tamamı bu mücadelede hayatını kaybeden 57. Alay anısına bestelenmiştir. Senfoninin 3. ve 4. bölümü aynı zamanda Anzak askerlerine ithaf edilmiştir. 4 bölümü de ağır tempoda olan eser bütünüyle bir elegy atmosferinde, melodik, melankolik, hüzün ve ıstırap dolu, savaşların yaradılışı tehdit ettiği karanlık bir görkemin tasviridir.


Besteci Can Atilla bu senfoniyi yazmaya başlamadan kısa bir süre önce ülkesinde en başarılı Gelibolu savaşı konulu film olan  “Çanakkale 1915” filminin original scor’unu da bestelemiş ve bu soundtrack albüm Sony Music tarafından yayımlanmış ve Amerika’da satışa sunulmuştur.  Eserin prömiyeri 23 Nisan 2015’te İstanbul Dünya Barış zirvesinde yapılmış, aralarında Galler Prensi Charles’ın da bulunduğu 30 ülkenin cumhurbaşkanlarına sunulmuştur. Senfoninin ilk iki bölümü bir concertant senfoni formunda olup solo çello ve orkestra için bestelenmiştir. 


Allegro Moderato Maestoso, tüm savaşların kendine özgü karanlık ve tedirgin edici trajik duygularının  bir ifadesi olan Tutti ile başlar. İntroduction bölümünde duyulan “kader” temasının ardından gelen Eb Majör tonundaki “kahramanlık” ve “zafer” teması, tüm bölüm boyunca devam edecek pathetic ana tema ile birleşir ve barok armoni yürüyüşleri ile intro tamamlanır. Solo çello sessizlikte tamamen bir elegy olan ana temayı seslendirir ve büyük bir creshendo olarak orkestra tuttisi ile birleşir. Çellonun ikinci girişiyle ana temanın tekrar duyulması ve varyasyonlar içeren arpejleri ile Eb Major tonundaki kahramanlık teması buluşur. Bölüm içerisinde bu temalar, birçok varyasyon ile klasik sonat formundaki örnekler halinde tekrarlanır. Bölümdeki orkestra geçişleri çoğunlukla barok armoni kadansları ve 19. yüzyıl geleneksel - stilistik orkestral yürüyüşlerle yapılmıştır. Bu bölümdeki solo çello partisi,  57. Alay komutanı Yarbay Hüseyin Avni Bey’i tasvir eder. Büyük Tutti’lerin ardından her seferinde solo başlayan çello ile onun duyguları, endişeleri ve aile özlemi anlatılır. Bölümün coda’sında ise ana tema bu kez en karanlık ve maestoso şekilde duyulur ve 57. Alay askerlerinin tamamının mücadele sonunda hayatlarını kaybettiğini anlatan bir ölüm marşı ile bölüm tamamlanır.


Adagio Appassionata, askerlerin özlemlerinin ve aşk mektuplarının hikâyesidir. Solo çello, inançları ve görevleri  arasında kalmış askerlerin duygularının; orkestra ise savaşın ve gerçeklerinin ifadesidir.  Dramatik ve trajik etki, bölüm boyunca devam eder.  Marcia Funebre - Andante Angoscioso, soprano ve orkestra için bir lamenttir. Soprano, bu savaşta da görev almış olan Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk’ün, hayatını kaybeden Anzak askerlerinin annelerine bir saygı ifadesi olarak yazdığı anıtsal sözleri orkestra ile birlikte seslendirir. Bu anlamlı, derin ve merhamet dolu satırlar bugün Çanakkale şehitliğinde anıtların üzerinde yer almaktadır. Dramatik ve trajik etki, bölüm boyunca devam eder: "Those heroes that shed their blood and lost their lives. You are now lying in the soil of a friendly country. Therefore rest in peace. There is no difference between the Johnnies and the Mehmets to us where they lie side by side. Here in this country of ours. You, the mothers, who sent their sons from far away countries. Wipe away your tears, your sons are now lying in our bosom. And are in peace. After having lost their lives on this land they have. Become our sons as well."


Finale - Andante Con Moto - Vivace Furioso – Adagio,  Anzak askerleri için yazılmış koral ile başlar. Sisli bir atmosferde başlayan, romantic period ile bestelenmiş ve chromatic yaylı yürüyüşleriyle duyulan intronun ardından çello solo ve soprano solo sessizlikte birleşir. Tüm bölüm boyunca duyulacak çello ve soprano’nun düeti savaştaki Türk ve Anzak askerlerinin kader kardeşliğini ifade eder. Soprano, Anzak şairi John Le Gay Brereton tarafından yazılmış şiiri folklorik bir Anzak türküsü ifadesiyle orkestra ile birlikte seslendirir. Orkestra ve çellonun katılımı ile C Majör tonundaki ana tema tekrarlanır ve sopranonun ardından yaylılarla bir creshendo yükselir. General Pause’nin ardından A minor tonundan duyulan bu folklorik Anzak melodisi, C Major tonundaki ana tema ile birleşerek sükûnet içerisinde bir decreshendo ile derin bir sessizliğe gömülür.  Ardından C minor tonundan gelen Vivace bölümündeki furioso tema, çarpışma trajedisinin bir anlatımıdır. Aynı zamanda Beethoven senfonilerine bir gönderme olan bu çarpışma bölümünün ardından gelen sopranonun C Major tonundaki lirik ana teması ile senfoni tamamlanır. 


Andante Angoscioso,  Mustafa Kemal Atatürk (1881-1938) “Bu memleketin toprakları üstünde kanlarını döken kahramanlar! Burada bir dost vatanın toprağındasınız. Huzur ve sessizlik içinde uyuyunuz. Sizler Mehmetçiklerle yan yana, koyun koyunasınız. Uzak diyarlardan evlatlarını harbe gönderen analar! Gözyaşlarınızı dindiriniz. Evlatlarınız, bizim bağrımızdadır. Huzur içindedirler ve huzur içinde rahat rahat uyuyacaklardır. Onlar, bu toprakta canlarını verdikten sonra, artık bizim evlatlarımız olmuşlardır.”  "Those heroes that shed their blood and lost their lives.You are now lying in the soil of a friendly country.Therefore rest in peace.There is no difference between the Johnnies and the Mehmets to us where they lie side by side. Here in this country of ours.You, the mothers, who sent their sons from far away countries. Wipe away your tears, your sons are now lying in our bosom. And are in peace. After having lost their lives on this land they have.Become our sons as well."


Finale: Andante Con Moto-Vivace-Adagio Poem by John Le Gay Brereton  (Australinan Anzac Poet 1871 – 1933) With in my heart I hear the cry And you may have no praise from me


For warfere's vast vulgarity Only the flag of love, unfurled For peace above a weeping world I follow, though the fiery breath Of murder shrivel me in death Yet here I stand and bow my head To those other banners led Because within their hearts the clang Of Freedom's summoing trumpets rang Because they welcomed grisly pain Happy because in glomiest night Their own hearts drummed them to the fight. 


Parça Listesi:


Symphony No. 2 in C minor,
ʽGallipoli – The 57th Regimentʼ (2014) 54:46



1 I Allegro moderato maestoso 17:01
2 II Adagio appassionata 14:14
3 III Marcia funebre – Andante angoscioso 6:46
4 IV Finale – Andante con moto – Vivace furioso – Adagio 16:41


 

Yorumlar

Bu ürüne yorum yapmak için giriş yapmalısınız
x

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.